Tachograf inteligentny 2. generacji



Nasze urządzenia serii LE obsługują pobieranie plików DDD z tachografów G2V2

Nowa generacja tachografów, znana jako inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2), wprowadza szereg zaawansowanych funkcji mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz poprawę warunków pracy kierowców. Do kluczowych innowacji należą:

  • Większa pojemność pamięci: Nowe tachografy mogą przechowywać więcej danych, co pozwala na dłuższy okres ich archiwizacji i dokładniejszą analizę.
  • Automatyczna rejestracja przekroczeń granic: Dzięki zintegrowanemu systemowi GNSS, tachografy automatycznie zapisują moment wjazdu i wyjazdu z danego kraju, co upraszcza rozliczenia związane z delegacjami kierowców i czasem pracy.
  • Zdalna komunikacja: Wbudowany moduł DSRC umożliwia służbom kontrolnym zdalny odczyt danych z urządzenia bez konieczności zatrzymywania pojazdu, co przyspiesza i usprawnia proces kontroli drogowych.

Wprowadzenie tych urządzeń wiąże się z nowymi przepisami dotyczącymi ich montażu w pojazdach. Harmonogram obowiązkowej instalacji tachografów G2V2 przedstawia się następująco:

  • Do 31 grudnia 2024 roku: Pojazdy zarejestrowane przed 15 czerwca 2019 roku, wyposażone w tachografy analogowe lub cyfrowe pierwszej generacji, muszą zostać doposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji.
  • Do 18 sierpnia 2025 roku: Pojazdy zarejestrowane między 15 czerwca 2019 roku a 20 sierpnia 2023 roku, posiadające tachografy inteligentne pierwszej generacji, również muszą przejść na wersję drugą.
  • Od 1 lipca 2026 roku: Obowiązek montażu tachografów obejmie również busy o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) od 2,5 do 3,5 tony, wykorzystywane w międzynarodowych przewozach zarobkowych rzeczy na terenie UE. Pojazdy używane w przewozach krajowych pozostaną zwolnione z tego obowiązku.

Warto zauważyć, że wprowadzenie nowych tachografów wiąże się z koniecznością przeszkolenia kierowców oraz personelu technicznego w zakresie ich obsługi. Ponadto, firmy transportowe powinny zaplanować proces wymiany urządzeń, tak tachografów jak i systemów ich zdalnego odczytu, z odpowiednim wyprzedzeniem, aby uniknąć ewentualnych przestojów i dostosować się do nadchodzących regulacji.